Moottoritie on kuuma
"Hei levoton, helteinen on heinäkuu..."
Launtaina piipahdin Hakaniemen torilla ostamassa mansikoita. Ja samalla reissulla tietysti myös Hakaniemen hallissa, jonka yläkerrassa käytiin seuraava pieni näytös:
tapahtumapaikka: lankakauppa H:n hallissa
päähenkilöt: 1) kesäapulainen ja 2) Nanna Neuloja
sivuhenkilöt: 3) kesäapulaisen poikaystävä, (?), ei vuorosanoja, 4) hra bmw, Nanna Neulojan ystävä (yksi vuorosana)
Kesäapulaisen poikaystävä siirtelee lankakoreja puhumatta mitään. Nanna katselee lankoja.
Kesäapulainen: Siis mä oon just sulkemassa tätä kauppaa.
Nanna: Ahaa. Whhhuummmp. (=edellinen ääni yrittää kuvastaa palkokasvin uppoamista nenään). No mutta sitten mun täytyy kyllä lähteä täältä tosi nopeesti, olishan aika tylyä antaa henkilökunnan odottaa maksavan asiakkaan takia. (ironisesti)
(nappaa kiukkuisena pöydältä ensimmäisen satunnaisen sukkalankakerän ja vie sen kassalle) Mä otan tämän.
Kesäapulainen: Oho. Kuuskaheksankyt.
Nanna maksaa ostoksen ja poistuu.
hra bmw: (kuuluvalla äänellä) Olipa muuten neuvostoliittolainen palvelu.
Hmmm. Minun vika, varmaankin. Ehkä jossain oli lappu, jossa valistettiin poikkeavista kesäaukioloajoista. Varmaankin oli, olihan? Minä en sitä kuitenkaan nähnyt. Ja koska täysin hyvässä uskossa hypistelin lankoja, kiihdyin ehkä hieman aiheettomasti. Uskoakseni olin kuitenkin jo sen verran ostoaikeissa olevan asiakkaan näköinen, että hyvä asiakaspalvelija malttaisi edes minuutin ja asiakaspalvelisi. Näin ainakin itse aiemmin myyntityössä ollessani. Eikä nykyisessäkään toimistötyössäni puhelimenluuri putoa pöydälle klo 17.00 jos asiakas sattuu juuri silloin olemaan langanpäässä. Aina ennen olen uitenkin kko. kaupassa saanut hyvää palvelua ja varmaan jatkossakin, ainakin itse omistajan ollessa paikalla?
Ai, mitäkö sille satunnaiselle sukkalankakerälle tapahtui? No tätä. Kyseessä on OnLinen Supersocke, puuvillasekoitteinen sellainen.
Ja toinen neulonta-aiheinen katkelma viikonlopulta. Ilman lämpötila oli 29,5 ja moottoritien pinta parhaimmillaan 50 astetta (kyllä, moottoritie oli sananmukaisesti kuuma), kun ajelin kohti Turkua. Ai mitäkö tekee keski-ikäistyvät ja keskiluokkaistuvat ihmisraukat Turun suunnalla Ruisrock-viikonloppuna? Menevät tietysti Louhisaaren kartanoon! Kartanokierros oli upea ja mielenkiintoinen sekä minulle, joka on heikkona 1600-luvun historiaan sekä matkaseuralle, joka on kiinnostunut Mannerheimista. Ja kierroksen lopulla syöksähdin kahvilan ovesta, jossa luki myös "lammastuotteita" ja palasin mukanani tämä:
Aitoa Louhisaaren lammasta, 100 grammaa siiv... eikun kehrättynä! Värejä oli ruhtinaallisesti, toinen toistaan herkullisempia. Goodbye, kaikki Norot ja Koigut - kyllä meillä Suomessakin osataan! Harmi vaan, että en ollut oikein varautunut näihin valikoimiin ja sieppasin vain hätäpäissäni mukaani jotain. Luonnonväriset peruslangatkin olisivat olleet tosi ihania.
hra bmw: Siis miten sinä onnistut löytämään noita ***keleen lankoja ihan joka paikasta????
Nanna: ----
Kolmen minuutin painokas hiljaisuus.
hra bmw: Mutta oikeasti - tuohan oli tosi hyvä ajatus! Teethän sinä nyt minulle oikeat Mannerheim-sukat?
Auts. Sen ainoan kerran, kun joku miespuolinen pyytää tekemään jotain villaista itselleen, Nanna Tyhjäpää on ostanut kaupasta pinkin ja lilan kirjavaa lankaa. Olisi pitänyt sittenkin ottaa sitä harmaata. Auts. Auts. Auts.
19 Comments:
*reps* *reps* Teet sille tietty pinkin kirjavat ehdat Mannerheimsukat :D
Ja susta ei kyllä voi käyttää sanaa keski-ikäistyvä.
Yhdyn edellisen sanomaan. Mun piti oikein kaksi kertaa lukea tuo keski-ikäistyvä. Älä nyt tollasia puhu.
Juu, kyllä on aina ollut hyvä palvelu siellä lankakaupassa.Mistä tommosia apulaisia on löytynytkin. Mulla olis ollut joutilasta aikaa tohon hommaan. Voi voi, mistähän sen mr.mb:n löytäisin lankareissulle.
Mikäli kesäapulainen olisi halunnut palvella sinua hyvin, hän olisi palvellut sinut loppuun ja tukkinut suunsa. Itse asiakaspalvelussa työskentelevänä ei ole tullut mieleenkään jättää asiakasta kellon lyödessä 16 ja lähteä läpsimään. Olisihan apulainen siinä voinut pikku hiljaa kokoilla tavaroita ja kysäistä, että voiko auttaa... HYI HYI HYI!!!
Sisko tahtoisin jäädä, mutta moottoritie on kuuma. Nonnih, nyt toi soi päässä. :)
Mutta mä peesaan kyllä Susannaa (jota tosin meinaan aina sanoa Suskiksi!;D) etkä sä ole mikään keski-ikäistyvä.
Toinen juttu, siis saako tuolta TALON kahvilasta sitä lankaa? Me ollaan menossa Turun suunnalle lomalla Muumimaailma jne. Niin mä voisin houkutella A:n tonne, koska sekin pitää Mannerheimista. Näin siis ihan vai perheen parasta ajatellakseni. ;D
Kristiina ja Siniset silmukat: samaa mieltä asiakaspalvelusta! Yleensä tuo kauppa on ollut siinä ihan parhaasta päästä, siksi ehkä vähän ylireagoinkin. Ja Kristiina, yleensä ne lankareissut sujuu kyllä paremmin ilman herroja!
Susanna: Ai lihaasyövälle heteromiehelle pinkit sukat??? Sen kun näkisi... ;-)
Kati: nimenomaan sieltä talon (=linnan/kartanon) kahvilasta saa lankaa, sitä ei voi olla huomaamatta jos kahvilaan menee sisälle. Ja se kahvila on heti parkkipaikan vieressä. Nådendalista Askaisiin ajelee varmaan alle puolessa tunnissa pikku kyläteitä. Suosittelen kyllä. Opastettu kierros kestää ehkä runsaat puoli tuntia ja siellä kerrotaan mm. kummituksista ym. jännää, joten sopinee myös jälkikasvulle.
Ja eh, on NIIIIIn ihanaa kuulla, etten ole vielä keski-ikäistyvä!
Mä kävin myös tuolla kaupassa lauantaina mut jo ennen korkeasaarireissua eli noin kymmeneltä. Mulla oli 2 kysymystä sille apulaiselle, mut ei se osannut kumpaankaan vastata. Ostin kumminkin 21 eurolla... apulainen tosin olis ensin laskuttanut 16 :)
Ja sit eilen minäkin ajelin Turkuun (dws Paimioon) ja tie oli aika ajoin jopa 51 astetta. Onneks on ilmastointi, nimim. kolmen alle kouluikäisen kanssa yksin matkassa.
Oli tyttö kuitenkin lähdössä poikaystävän kanssa jätskille eikä laisinkaan olisi enää ollut töistä kiinnostunut... Pistä omistajalle valitus? :-b
Olipas hyvä postaus, vaikka kyllä muakin tuollaiset kesäapulaiset kismittäisi. Ja pinkki-lila-mannerheim-sukat bemarimiehelle, hmm ... joo, kyllä mäkin vähän epäilen, ettei sopis kuvaan :-).
iiks, ihanaa villaa ja varmasti ei saa tilattua netin kautta...tahtoo *byääh*
Pirkko: kiva tietää, että en ollut ainoa. Taisi tyttöä harmittaa yleisesti olla töissä aurinkoisena päivänä.
Kristel: tätä epäilinkin;-)
Stricker: No ei oikein sovi, juu:)
Ziina: ei varmaan netin kautta. Vyyhdissä oli kyllä puhelinnumero, mutta ne väriyhdistelmät ovat ihan käsittämättömän erilaisia (ja luonnollisesti ilman mitään koodeja) että puhelintilaus ei välttämättä kauheasti auta, ellei ole tyytyväinen mihin tahansa ylläripakettiin. Auto alle ja Askaisiin!
Hei, tee kirjallinen hyvin perusteltu reklamaatio siitä miten tapahtunut pahoitti mielesi ja miten joudut nyt todella punnitsemaan tarkasti voitkohan enää koskaan luottaa saavasi hyvää, laadukasta ja asiantuntevaa palvelua ko. kaupassa. Lankojen ostaminenhan on melkoinen elämys!
Ja olethan kuitenkin LANKOJEN, juuri heidän lankojensa "heavy useri" ja haluaisit asioida siellä jatkossakin, mutta miten ikävää olisi aina soittaa etukäteen ja tiedustella kuka minäkin pvänä on myymässä. Ja sitten laitat siihen loppuun että tämäkin voidaan toki "painaa villaisella"( sillä olihan myyjätär nuori, poikaystävä odotti jo kuumana jne. toki itsekin muistat nuo ajat)mielellään sillä ja sillä kerällä (mitä vyyhdistä saa..) ...Millaisenhan vastauksen saisit?jos haluavat pitää sinut asiakkaana, reagoinevat nopeasti......-Terde (asiakaspalvelukouluttaja)
Nyt kun sain purettua itseäni jo kertaalleen...tunnustan, et mullakin meni hermot tänään Menitassa!Halusin kopion ohjeesta, johon mulla oli himassa jo langat. Kopio kuulemma annetaan vain ko. lankojen ostajalle ilmaiseksi, muutoin se on 2 €/kpl...ja mulla oli tiskillä ostettavana 7 kerää lankaa, muttei ohjeeseen vaadittua lankaa!
Haistakoon kukkasen sekin liike, vai johtuiko helteestä tääkin negat.kokemus...-Terde
Terde: harkinnassa on, tuo palautteen anto. Enkä ole tässä kuussa valittanut vasta kuin Omo-infoon ja taksitarkastajalle;-) Toivottavasti en nyt nosta tästä kokonaan sellaista kohua, kun vastikään jostain ravintolasta reklamoinut asiakas. Ja näköjään ne osaa Menitassakin. Siis ajattele, sinähän voisit vaikka tehdä sen ohjeen VÄÄRISTÄ LANGOISTA, hirveetä!
Kyllä miehelle voi tehdä pinkki-lilakirjavat sukat (mä tein viime kesäkuussa). Silloin ei vain auta sanoa sanoja "pinkki" tai "vaaleanpunainen", vaan ehkä "vaalea viininpunainen" ja korostaa sitä lilan osuutta...
Marjut: joo, "viininpunainen" ja "hyvin paistetun pihvin värinen" voisivat olla sanoja jotka vetoaa, ei se pinkki. Mutta kun mä haluan käyttää ne pinkit ja lilat itse! Täytyy kai ostaa jotain harmaata ja tehdä miessukat.
Kesäapulainen vastaa
Muistan hyvin käyntisi kaupalla, eikä tarkoitukseni ollut millään tavalla hätyytellä, olen hyvin pahoillani, jos sinulle jäi sellainen kuva. Olin vain laittamassa jo lankoja liikkeen sisälle yöksi säilöön, joten kommenttini oli myös puolittainen huomautus ja pahoittelu siitä, että lankojen tutkiminen voisi olla hankalaa. Liikkeen aukioloajat on merkitty liikkeen seinustaan, myönnettäköön, etteivät ne pistä silmään heti. Kuten huomasitkin, asiakaspalvelutaidoissani on vielä parannettavaa, sillä en suinkaan ole ammattilainen, vaan lukiotaan päättävä neuleista kiinnostunut nuori. Mitä kysymyksiin vastaamiseen tulee, pyrin auttamaan aina, kun vain pystyn, mutta arvaamaan en ryhdy. Koska suuri osa asiakaskunnasta on harrastuneita käsityöläisiä, asiakkaat tietävät usein enemmän kuin minä. Opin liikkeessä joka päivä uutta, sehän varmasti kesätyön idea onkin. Toivottavasti kuitenkin tulet asioimaan liikkeeseen vastakin!
Noora: kiitos vastauksesta, arvostan sitä kovasti! Toivottavasti episodista ei jää puolin eikä toisin mitään hampaankoloon, kivahan teillä on aina käydä! Ja tulen varmasti jatkossakin. Täytyypä vain jatkossa muistaa ne kesäaukioloajat...
Saikohan koko "episodi" vähän suhteettoman suuren hälyn aikaan? Olen itse asioinut kyseisessä liikkeessä kesäapulaisen aikana ja saanut hyvää palvelua. Kesäapulaisethan eivät voi olla työpaikoillaan heti asiantntijoita, joten annetaan anteeksi heille, että he eivät aina osaa vastata kysymyksiimme.
Myännettäköön kesäapulaisen puolesta, että erittäin hyvä että myönnät olevasi vielä asiakaspalveluprosessien vaiheessa ja positiivisen asenteesi kautta varmasti vuosien varrella opit vielä erittäin loistavaksi asiakaspalvelijaksi!Sillä vain hän voi kehittyä, joka on vielä matkalla...
-Terde
p.s.Minäkin asioin teillä usein...
Lähetä kommentti
<< Home